Daarom beschermt een goede nachtrust je tegen ziektes

Een goede nachtrust is het begin van een goede gezondheid, want het is ook bevorderlijk voor ons immuunsysteem. Zeker in de winter is dit een goede tip die we niet uit het oog mogen verliezen. Maar hoe is dit mogelijk? Wel, bij slaapgebrek gaan bepaalde genen die een rol spelen in het immuunsysteem anders werken. Meer informatie vind je hieronder. 

Immuniteit

Ons immuunsysteem is het verzamelpunt van onze verdedigingsmechanismen. Kortom, het geheel van alle hulpmiddelen waarmee we weerstand bieden aan virussen en bacteriën waarmee we in contact komen. Wanneer we te weinig slapen, gaat ons immuunsysteem dan ook minder goed werken. Zo is aangetoond dat iemand die te weinig slaapt en aan een verkoudheid wordt blootgesteld makkelijker ziek wordt dan iemand die voldoende uren slaapt.

Verband tussen genen en immuniteit

Uit een vergelijkend onderzoek naar tweelingen blijkt dat het allemaal om genen draait. Slaaptekort zou namelijk de activiteit van de genen die instaan voor onze immuunrespons verstoren. Er werd ook nog vastgesteld dat belangrijke mechanismen door het slaaptekort worden aangetast, zeker het metabolisme en het hart- en vaatstelsel, maar ook ontstekingen.

Cruciaal belang

Wat je gezondheidstoestand ook is, als je elke nacht te weinig slaapt en dus aan chronisch slaapgebrek lijdt, wordt het tijd dat je ingrijpt. Gelukkig zijn er heel wat oplossingen voor slaapproblemen

  • Pas je levensstijl en gewoontes aan: ga op een vast tijdstip slapen en gebruik geen opwekkende middelen voor je onder de lakens kruipt.
  • Gebruik alternatieve hulpmiddelen zoals etherische oliën, voedingssupplementen of zelfs homeopathie.
  • Voor noodgevallen bestaan er ook geneesmiddelen die je kunnen helpen om de slaap te vaten. Opgelet, ga met deze middelen niet te licht om. Deze medicijnen mag je normaal gezien maar gedurende een korte periode gebruiken.

Als je al een tijdje slecht slaapt en aan chronisch slaapgebrek lijdt, is het belangrijk om advies te vragen aan je huisarts. Je gezondheid staat duidelijk op het spel en misschien heb je enkele hulpmiddeltjes nog niet ontdekt.

  • Wat is duizeligheid en wat zijn de oorzaken ervan?

    Het is lastig en moeilijk te beschrijven, zo’n geval van duizeligheid. Gelukkig is het meestal alweer snel over en is de oorzaak eerder banaal. Maar wat als je er regelmatig en langdurig last van hebt? En ook nog eens te maken krijgt met andere nare klachten zoals misselijkheid, braken, oorsuizingen en hevig zweten?

    Laten we allereerst even uitleggen wat die duizeligheid precies is. De problemen die je op dat moment ervaart komen voort uit het feit dat je relatie met de omgeving verstoord is. Of anders gezegd: je weet niet goed meer waar je staat.

    Om je plaats in een ruimte te bepalen, zijn er namelijk heel veel zaken in ons lichaam actief. Zowel het evenwichtsorgaan in onze oren, als onze ogen en zelfs de spieren en pezen in onder andere onze nek en benen geven de nodige info door aan onze hersenen. In de meeste gevallen is een probleem op een van deze plaatsen de oorzaak van de duizeligheid.

    Belangrijk daarbij is om een onderscheid te maken tussen de twee belangrijke vormen van duizeligheid. Daarbij maken we het onderscheid tussen het al dan niet hebben van zogenaamde draaierigheid.

    1. VERTIGO OF DRAAIDUIZELIGHEID

    Bij deze veelvoorkomende variant zie je de omgeving rondom je draaien. Of net het omgekeerde: jijzelf tolt rond in de omgeving. Vaak gaat dit hand in hand met misselijkheid en overgeven.

    Oorzaak: een plots opkomend probleem met een evenwichtsorgaan is hier vaak de kern van het probleem. Zo komt deze duizeligheid vaak voor bij ongevallen met hoofdletsel. Daarnaast kan een ontsteking van het middenoor of het evenwichtsorgaan de boosdoener zijn. Problemen met spieren of het zenuwstelsel zijn ook een mogelijke oorzaak, bijvoorbeeld na een whiplash.

    2. DUIZELIGHEID ZONDER DRAAISENSATIES

    In dit geval heb je een vreemd, licht gevoel in je hoofd. Je hebt mogelijk ook nog eens te maken met een oppervlakkige ademhaling of hyperventilatie, samen met hevig zweten.

    Oorzaak: bij deze variant kunnen heel wat zaken de klachten verklaren. Stress of andere hevige emoties zijn bijvoorbeeld al voldoende. Een vergiftiging of overmatig alcoholgebruik is ook mogelijk, net als een probleem met je bloeddruk. Daarnaast kunnen ook problemen met de doorbloeding van het lichaam en stofwisselingsstoornissen aan de basis van het probleem liggen.

    MOET IK NAAR DE DOKTER?

    In de meeste gevallen herstelt je lichaam zich vanzelf en ook redelijk snel. De oorzaken zijn dan ook vaak vrij onschuldig en van voorbijgaande aard. In dat geval is een bezoek aan de huisarts niet direct nodig.

    Heb je echter regelmatig last van duizeligheid? Of blijft deze lange tijd aanhouden? Dan kan het in een aantal gevallen komen door een ernstigere oorzaak. Ga dan ook zeker eens langs bij de huisarts. Dit raden we in het bijzonder aan als de duizeligheid samengaat met oorsuizingen of slechter horen, pijn of problemen met het zicht.

    EN WAT KAN IK ER ZELF AAN DOEN?

    Indien je regelmatig last hebt van duizeligheid, kan het ook helpen om eens te kijken naar je directe omgeving en je leefgewoontes. De nodige aanpassingen kunnen al veel doen:

    • Drink zo weinig mogelijk alcohol en rook zeker niet.
    • Blijf uit de buurt van omgevingen met veel lawaai.
    • Ontspan voldoende en neem van tijd tot tijd de nodige rust.
    • Zorg voor een goede bloedsuikerspiegel: eet gezond en op vaste, regelmatige momenten.

  • Waarom komen sommige ziektes meer voor in de winter?

    We kunnen er niet omheen, de winter gluurt om de hoek. De temperaturen schommelen rond het vriespunt en we doen een paar laagjes meer aan vooraleer we ons huis verlaten. Maar er gaan jammer genoeg ook meer virussen en ziektes rond in je omgeving ... Daarom brengen we doorgaans een bezoekje meer aan de apotheek in de winter. Maar waarom worden we sneller ziek in de winter? Lees verder voor meer informatie.

    Onze gezondheid in de winter

    In de winter is ons lichaam zwakker. We hebben meer stress en we hebben minder energie. De afname van onze afweermechanismen zijn voordelig voor bepaalde ziektes. De meest voorkomende ziektes zijn luchtweginfecties (zoals bronchitis, griep, verkoudheid ...) en intestinale ziektes zoals bijvoorbeeld diarree die betrekking hebben tot je maag en darmen.

    Hoe beschermen we ons lichaam?

    Iedereen heeft ter hoogte van de slijmvliezen kleine haartjes in de luchtpijp die het slijm naar buiten drukken. Bij koudere temperaturen werken deze haartjes minder goed en bereiken de microben ons lichaam. In de winter zijn mensen die vaak binnenshuis in gezelschap van anderen zijn en niet vaak naar buiten gaan, gevoeliger voor microben. Degenen die dus vaak thuis blijven, zullen sneller ziek worden dan personen die vaak activiteiten buitenshuis doen. Het is echter moeilijk om precies te bepalen waarom bepaalde ziektes vaker voorkomen in de winter.

    Bacteriële ziekten

    Bacteriële ziekten komen vaker voor in de zomer. De hitte geeft vooral de voorkeur aan het voorkomen van salmonella. Deze bacterie kan voedselvergiftiging veroorzaken en komt vooral voor door pluimvee en eieren. Hoge temperaturen hebben voornamelijk negatieve effecten op voedselinfecties. Hepatitis A, leptospirose (een besmettelijke en niet-besmettelijke ziekte die tijdens het baden kan worden verworven) of bepaalde infecties van de luchtwegen zijn andere veel voorkomende ziekten bij warm weer.

    Besmettingen

    Besmettingen die verspreid worden in de lucht komen vaker voor in de winter, terwijl darminfecties dan weer meer voorkomen in de zomer. In termen van weerstand van ons immuunsysteem, zijn er echter geen grote verschillen tussen de seizoenen. Sommige ziektes die je in de winter oploopt, kan je even goed weer hebben in de zomer zoals bijvoorbeeld de griep. Het hangt allemaal van de concentratie van virussen gedurende het jaar.

  • Hoe overleef je de feestdagen met diabetes?

    Kerst en nieuwjaar zijn weer in zicht en daarbij horen natuurlijk heel wat familiedinertjes. Voor diabetici is het niet altijd een even gemakkelijke periode, want het is keer op keer een uitdaging om je gewicht en je ziekte in de gaten te houden. Geen nood, dankzij onderstaande informatie kan jij zorgeloos feesten dit jaar zonder dat je bloedsuikerspiegel eronder lijdt. 

    Feesten met diabetes

    Diabetes krijg je niet zomaar ineens, de ziekte ontwikkelt zich geleidelijk door de jaren heen. Overgewicht, hypertensie en roken zijn de grootste risicofactoren wat diabetes betreft. Ook de behandeling van deze ziekte duurt lang, net als het dagelijks controleren van je gewicht op de weegschaal. Kortom, je kan als diabeet zorgeloos genieten tijdens de feestdagen. Maar hoe ga je dan te werk? Op de hoogdagen als oudejaar en Kerstmis mag je soepeler zijn en even die calorieën links laten liggen. Maar op voorwaarde dat je de dagen tussen de feesten extra streng bent voor jezelf. Klinkt dit onmogelijk? Met deze tips in je achterhoofd gaat het vast lukken:

    • Drink geen alcohol op je nuchtere maag en probeer met mate te drinken. Kies ook vooraf naar welk glas je voorkeur uitgaat: een aperitiefje of een glas wijn? Als je toch een beetje controle wil houden over die calorieën die je naar binnen speelt, kies dan eerder voor champagne, witte schuimwijn en gewone wijn. Deze zijn minder gezoet dan bijvoorbeeld porto, likeurwijn, fruitcocktails en kir.
    • Bevat het aperitief alcohol? Eet er dan 2 of 3 hapjes bij op basis van brood om het bloedsuikerspiegelverhogend effect van de alcohol te compenseren. Indien deze niet aanwezig zijn, ga dan voor andere hapjes met rauwkost als basis. Beperk oliehoudende vruchten zoals noten of erg zoet gedroogd fruit.
    • Mijd alle sauzen die vooral tijdens de feestdagen overvloedig aanwezig zijn.
    • Tijdens de feestmaaltijden zijn de koolhydraten vooral te vinden in – de vaak ook nog goed beboterde – toasts die gegeven worden bij de zalm, de zalmeitjes of kaviaar en de ganzenlever. En natuurlijk ook in de desserts.
    • Een valkuil tijdens deze vrolijke etentjes is de duur van de maaltijden en het eventuele dansen nadien. Heel fijn allemaal, maar deze dingen kunnen je bloedsuikerspiegel gevaarlijk verlagen.
    • Zeg "nee" tegen chocolade tijdens de maaltijden, maar volmondig "ja" tegen een praline bij de koffie.
    • Probeer je bloedsuikerspiegel voor, tijdens en na de feestjes te controleren. Zo kan je snel ingrijpen indien nodig.
    • Heel belangrijk: Geniet van alles, maar in kleine hoeveelheden en bedien jezelf maar één keer.

    Calorieën versus koolhydraten

    Van alle maaltijden die op het menu staan tijdens de feestdagen zijn de ganzenlever en het stuk ijstaart de grootste caloriebommen, gevolgd door oesters. Maar vergeet ook de gerookte zalm en het glas champagne niet ... Koolhydraten worden anderzijds alleen door de taart op vaste wijze geleverd.

    Wanneer je zelf achter de kookpotten staat ...

    Wanneer je zelf achter het fornuis staat op kerstavond, kan je op save spelen door vooral veel groenten, rauwkost en vers fruit te gebruiken. Varieer deze producten, combineer ze en maak ook leuke kleurencombinaties. Zo kan je lekkere hapjes en caloriearme bijgerechten klaarmaken: wat dacht je van witloof gegarneerd met gekruide geitenkaas, staafjes van rauwkost met hummus, garnalensalade met pompelmoes of minirolletjes van ham en verse kaas? Smakelijk!

  • Oogcontourbehandelingen: hoe ga je te werk?

    Wat zijn je oogcontouren en hoe behandel je ze op de juiste manier? Je ontdekt het hier. 

    Wat is een oogcontour?

    Oogcontouren vormen maar een klein deel van ons gezicht en toch zijn ze één van de actiefste delen. Ze maken bijvoorbeeld meer dan 10.000 knipperbewegingen per dag. Naast deze dagelijkse inspanningen is de huid bij de contouren ook nog eens extra gevoelig voor de zon en uv-stralen, omdat de huid hier erg dun is. Daarom zijn de oogcontouren ook één van de eerste plekken waar huidveroudering optreedt en omdat ze vijf keer zo dun zijn als de rest van ons gezicht, ontbreken er de nodige vetcellen die je gezicht een jeugdige look bezorgen. Kortom, de huid rondom de ogen is gevoeliger, kwetsbaarder en vatbaarder voor externe invloeden.

    Hoe vecht je hiertegen?

    De wallen of zakken onder je ogen worden geaccentueerd door vermoeidheid, stress en de tijd. Hoe komt dit? In feite gaat het dan eerder om gezwollen oogleden, wat meestal spontaan verdwijnt zodra je weer voldoende hebt geslapen. Echte oogwallen ontstaan door een ophoping van huid en/of vet in de onderste oogleden. Maar hoe vecht je nu tegen deze kwaaltjes? Door losmakende verzorgingscrèmes aan te brengen op je contouren en voor een gezonde levensstijl te kiezen. Eerste stap? Een goede nachtrust! Probeer ook minder alcohol te drinken en minder zout voedsel te nuttigen. Hydratatie is ontzettend belangrijk, dus ga eerder voor eten dat veel water bevat.

    Tegen donkere kringen

    Donkere kringen zijn vaak erfelijk bepaald maar kunnen ook geaccentueerd worden door stress en vermoeidheid. Ze verschijnen eerst in de hoek van het oog voordat ze zich op de contour verspreiden. De kringen onder je ogen zijn het resultaat van de dunne huid die zich daar bevindt. Om deze te laten vervagen, moet je kiezen voor een gerichte verzorging zoals anti-inflammatoire producten. Wil je eerder natuurlijke kunstjes uitproberen? Probeer dan koude plakjes komkommer op de ogen te leggen voor een halfuurtje, je kan ook hetzelfde proberen met koude lepels.

    Tekenen van vermoeidheid tegengaan

    Roodheid rond de ogen, zware oogleden, je blik vertoont snel vermoeidheid door een overvloed aan stress of een slechte nachtrust. Wil je hier vanaf? Probeer dan zeker genoeg te rusten en wees bereid om hier en daar wat producten in huis te halen. Om van die vermoeidheidsstrepen rond de ogen af te komen, kan je een verstevigende crème aanbrengen in kleine puntjes rond de ogen. Besproei ook regelmatig je gezicht met warm en koud water om die eerste tekenen te doen verdwijnen.