10 tips die je hooikoorts draaglijk maken

Een stralend zonnetje, groen gras en bomen in bloei ... de lente is in het land! Jammer genoeg kan niet iedereen hier van genieten, want het pollenseizoen is ook opnieuw begonnen. Maar hoe ga je om met dit prachtig lenteweer wanneer je hooikoorts hebt? 

  1. Douche

    Neem vaker een douche wanneer je last hebt van hooikoorts. Hiermee spoel je de mogelijke pollen van je lichaam en haar af.
  2. Medicijnen

    Jammer genoeg is hooikoorts niet helemaal te genezen, maar je kan wel je allergische reactie onderdrukken in de vorm van neussprays, tabletten of oogdruppels. Deze middelen blokkeren de aanmaak van histamine. Deze stof komt vrij in je lichaam wanneer je last hebt van een allergische reactie. Begin trouwens op tijd met het innemen van je medicijnen, zodat je je lichaam preventief beschermt tegen mogelijke reacties. Wanneer je te laat begint, zoals veel mensen doen, werken de pilletjes nog niet meteen. Dus neem je medicijnen vooraleer je klachten ondervindt.
  3. Regen

    Ga naar buiten wanneer het net geregend heeft. Je kan jezelf niet heel de dag binnen opsluiten, je lichaam heeft frisse lucht nodig. Wanneer je na een regenbui naar buiten gaat, zijn de pollen door de regen naar beneden geslagen en heb je minder last van je allergie.
  4. Zonnebril

    Heb je zoveel last van allergie dat je constant in je ogen wrijft? Zet dan een zonnebril op je neus wanneer je je huis verlaat.
  5. Wasgoed

    Laat je wasgoed liever niet buiten drogen om pollen op je kledij te vermijden.
  6. Huisdieren

    Zorg ervoor dat je huisdieren pollenvrij zijn. Geef je kat of hond regelmatig een goede wasbeurt en borstel hun haren zo veel mogelijk. Zo kan je zorgeloos knuffelen met het beestje, zonder last te hebben van hooikoortsklachten.
  7. Binnenhuis

    Verlucht je huis in de ochtend wanneer er minder stuifmeel in de lucht hangt. Hou ramen en deuren in de namiddag gesloten. Zo komen er minder pollen in huis en hoef je je geen zorgen te maken over je allergie. Probeer ook wat meer schoon te maken wanneer er veel pollen in de lucht hangen buiten. Stofzuig een keer meer en neem meubels en andere oppervlakken in huis af met een vochtige doek.

  8. Ogen

    Probeer niet te veel in je ogen te wrijven, leg er in de plaats een nat washandje op om je ogen schoon te maken.

  9. Vakantie

    Vakantie geboekt? Trek dan naar de bergen of naar de kust, waar er minder stuifmeel in de lucht hangt dan in het binnenland.

  10. Zoenen

    Kus veel! Uit onderzoek is gebleken dat zoenen geven én krijgen de klachten van hooikoorts vermindert, zeker doen dus!

  • Netelroos, wat is de oorzaak en wat kan je eraan doen?

    Netelroos is een vaak voorkomende huidreactie. Maar hoe loop je het op en wat kan je eraan doen? Je leest het hier!

    Wat is netelroos?

    Netelroos, ook wel urticaria genoemd, wordt gekenmerkt door snel opkomende, sterk jeukende bulten in de huid variërend in kleur van bleek tot dieprood. Dikwijls geven ze een prikkelend/ brandend gevoel zoals bij aanraking van netels en lijkt de uitslag ook op die van netels, vandaar de naam 'netelroos'. De bulten verschijnen snel, maar kunnen even snel terug verdwijnen. Soms kan het langer duren in uitzonderlijke gevallen.

    Hoe krijg je het?

    Netelroos is vaak allergisch van aard, maar ook snelle temperatuurwisselingen kunnen de huidreactie met zich meebrengen. Zoals bijvoorbeeld op een warme dag in een koud zwembad springen kan netelroos opwekken. Ook insectenbeten, geneesmiddelen, infecties ... enzovoort kunnen hiervoor zorgen. Bepaalde voedingsmiddelen die allergieën kunnen veroorzaken zoals vis, garnalen, ei, noten, selder, tomaten, melk, aardbeien kunnen ook de boosdoener zijn.

    Hooikoorts

    Heb je last van hooikoorts of pollen? Dan heb je meer kans op netelroos. Pollen in de lucht kunnen leiden tot hooikoorts, maar ook tot huiduitslag. Vermijd dan buiten rond te lopen en hou de ramen gesloten.

    Wat kan je er tegen doen?

    Urticaria kan gemakkelijk herkend en behandeld worden door je huisarts. Als je weet wat de oorzaak is van de netelroos, weet je ook hoe je het moet behandelen. Normaal gezien zou de uitslag helemaal weg moeten zijn na 1 of 2 weken. Je kan het jeukend en brandend gevoel onder controle houden door antihistaminicum in te nemen.

    Wanneer het chronische netelroos is, die nog niet verdwenen is na een aantal weken, is er verder onderzoek nodig en laat je je best testen.

    Hoe kan je netelroos voorkomen?

    • Vermijd stress en spanning
    • Niet te veel alcohol drinken
    • Vermijd het gebruik van pijnstillers en codeïne
    • Indien je de oorzaak hebt gevonden, probeer deze dan te vermijden. Bijvoorbeeld bij koude-urticaria vermijd je best de kou , terwijl je bij urticaria solaris niet in de zon moet lopen of je genoeg zonnecrème moet gebruiken.

  • Dit zijn ze: de negen beste tips tegen acné

    Bijna iedereen krijgt er tijdens de pubertijd mee te maken. En niemand vindt het natuurlijk leuk. Maar soms kan je er ook last van hebben als volwassene. Wij willen jullie alvast helpen en zochten uit welke middelen écht goed tegen puistjes werken.

    Eerst even dit: acne of puistjes bestaat in verschillende vormen. De typische jeugdpuistjes of acné vulgaris komt daarbij het meeste voor. Daarnaast zijn er ook andere varianten, die ook bij volwassenen kunnen voorkomen. Maar wat ze eigenlijk allemaal als oorzaak gemeen hebben, is dat de talgklieren van je huid ontstoken of verstopt geraken. En omdat er meer talgklieren op je gezicht en bovenarmen zijn, heb je daarom op deze plaatsen ook vaak meer last van acné.

    Maar er is ook goed nieuws. Er zijn namelijk heel wat zaken die je kan doen, om het leed te verminderen:

    TIP 1: VERZORG EN REINIG DE HUID

    Heel erg belangrijk, deze. Op deze manier ga je namelijk niet alleen puisten te lijf. Je zorgt ineens ook dat je er nadien geen littekens aan overhoudt.

    • Reinig dagelijks je huid met een speciale zuiverende gel, mousse of lotion. Zo haal je onzuiverheden weg en ontsmet je ineens ook de huid. Wrijf bij het afdrogen ook nooit over de huid, maar dep eerder droog
    • Gebruik als aanvulling een tweetal keer per week een zuiverend masker
    • Was je ook altijd direct na het sporten. Opdrogend zweet kan namelijk nieuwe acné veroorzaken. Bewegen is trouwens ook goed, want nat zweet reinigt net de huid
    • Heb je een glimmende huid? Gebruik dan ook een matterende crème of lotion. Bij verwijde poriën kan je trouwens speciale niet-vette dagverzorging gebruiken
    • Knijp puistjes nooit uit! Zo breng je namelijk bacteriën aan op je huid, die net nieuwe puistjes veroorzaken
    • Verzorg wondjes trouwens altijd met een ontsmettingsmiddel.

    TIP 2: DROOG DE HUID ZEKER NIET UIT

    Het is een hardnekkig fabeltje dat het uitdrogen van puistjes de zaak zou helpen. Maar dat is niet zo. Doe dus zeker een verzorgende en voedende crème op je huid, direct na het reinigen ervan.

    TIP 3: EN VERSTOP DE HUID NIET (LETTERLIJK EN FIGUURLIJK)

    Bedek ze bijvoorbeeld niet constant met een laagje make-up. Dat zorgt namelijk voor verstopte talgklieren en dus nog wat extra puistjes. Is make-up soms toch onvermijdelijk? Ga dan voor waterdragende varianten en verwijder ze nadien zo snel mogelijk.

    TIP 4: DENK AAN WAT JE EET EN DRINKT

    Een volledig aangepast dieet is misschien wat overdreven. Maar toch kan je door wat je eet en drinkt de puistjes wel terugdringen:

    • Drink bijvoorbeeld voldoende water. Dat zorgt namelijk voor minder talg
    • Eet voldoende fruit en zorg zo voor voldoende vitaminen. Zo krijg je een gezondere huid. Onze aanraders zijn watermeloen, perziken, sinaasappelen en druiven
    • Vermijd zeker ook een tijdje alle fastfood. Het verzwakt namelijk je immuunsysteem, zodat puistjes meer kans krijgen
    • Hoewel studies het niet als dusdanig aantonen, lijkt ook het verminderen van zuivelproducten te helpen bij sommige mensen. Het kan dus zeker geen kwaad om zelf ook eens de test te doen.

    TIP 5: LOOP VOLDOENDE IN DE ZON

    Het vernietigt namelijk de bacteriën, die puistjes veroorzaken. Maar natuurlijk, doe dit alleen met een speciale zonnecrème op!

    TIP 6: VERVANG DAGELIJKS JE KUSSENSLOOP

    Deze zit namelijk al na één nachtje bomvol dode huidcellen, die extra puistjes kunnen uitlokken.

    TIP 7: BRENG SPECIALE GENEESMIDDELEN AAN OP DE PUISTJES

    Wanneer al het bovenstaande weinig beterschap brengt, kan je ook nog beroep doen op medicatie. Deze zullen dan de talgproductie doen verminderen, net zoals de ontstekingen van de talgklieren. Wij raden je alvast producten op basis van benzoylperoxide aan.

    Heb wel wat geduld en hou vol, want de resultaten kan je pas beginnen merken na 2 tot 3 weken. Ook nadien blijf je best een tijdje de medicatie doornemen.

    TIP 8: GA VOOR EEN PEELING VAN DE HUID

    In sommige gevallen kan dit afschilferen van je huid baat hebben. Ga hierbij zeker niet voor producten op basis van alcohol.

    TIP 9: NEEM SPECIALE MEDICATIE IN

    Als laatste redmiddel zijn er nog altijd speciale geneesmiddelen op in te nemen. Deze moet je huisarts je wel voorschrijven. Sommige artsen schrijven meisjes hierbij de pil voor, als de oorzaak hormonaal blijkt te zijn. Maar ook behandelingen op basis van isotretinoïne en minocycline zijn goed mogelijk.

  • Waarom zijn suikers zo 'verslavend'?

    We weten allemaal dat suiker slecht is voor onze tanden en gezondheid maar toch zijn we er gek op, hoe zoeter het product, hoe liever wij het hebben. Wij worden in ons dagelijks leven constant geconfronteerd met dit zoete goedje waardoor een suikerverslaving meer en meer voorkomt.

    Een suikerverslaving kan je niet vergelijken met een alcoholverslaving, welke als een oncontroleerbare ziekte wordt omschreven, maar we kunnen wel degelijk snel verslaafd raken aan suiker! Het eten van suiker geeft ons een voldaan en gelukkig gevoel. Dit heeft te maken met een stofje dat vrijkomt in onze hersenen bij het eten van suiker, genaamd Dopamine, wat ons even een heel kort een gelukkig gevoel geeft.

    Wat is Dopamine?

    Dopamine, ook wel het 'gelukshormoon' genoemd, geeft ons een kort geluksgevoel. Maar er schuilen natuurlijk ook gevaren, want hoe meer wij er van eten des te sneller wij in gewicht toenemen met als gevolg dat wij overgewicht, zwaarlijvigheid en zelfs morbide obesitas ontwikkelen.

    Het gevaar van 'verborgen suikers'

    Veel mensen denken dat de zoete smaak van suiker ons 'verslaafd' maakt, maar niets is minder waar. De 'verborgen suikers' zijn levensgevaarlijk, het is het schadelijke effect wat suiker heeft op onze hormonen, ons bloed en op onze organen en er voor zorgen dat de lever en de alvleesklier voorop staan om ons 'verslaafd' te maken aan suiker. Het beste is om zo veel mogelijk suikerrijke voeding te beperken, vooral voedingsstoffen die rijk zijn aan koolhydraten . Deze koolhydraten vind je in koekjes, snoep, gebak, maar ook in (wit)brood, ontbijtproducten, geraffineerde (witte) pasta, deegwaren en rijst, peulvruchten zoals bonen, erwten linzen en capucijners, zelfs in honing zitten ontzettend veel koolhydraten.

    Alternatieven voor deze suikers zijn Maltose, Fructose, groene Stevia en suikervrije producten. Goede suikers zijn onze belangrijkste leveranciers van energie. Volkorenbrood, volkoren pasta, zilvervliesrijst, volkoren ontbijtgranen met havermout voorop, fruit, noten, olijven, paddenstoelen en aardappelen bevatten goede suikers . Hou er rekening mee dat er in principe geen goede (gezonde) suikers en koolhydraten bestaan. Het gaat om de juiste samenstelling van onze voeding.

    Welke nadelen kleven aan het gebruik van teveel suiker?

    • Het vergroot ons hongergevoel. Door het gebruik van veel suiker in ons dagelijks leven ontstaan er pieken en dalen in onze bloedsuikerspiegel waardoor we meerdere keren per dag een gevoel van honger krijgen
    • We ontwikkelen een chronische vermoeidheid, als gevolg van een schommelende bloedsuikerspiegel .
    • We ontwikkelen sneller tandbederf gaatjes en aantasting van het glazuur worden veroorzaakt door deze suiker met als gevolg pijnlijke aandoeningen van tanden kiezen en tandvlees.

    Suikerverslaving, wat kunt u doen om er van af te komen?

    Eigenlijk is er maar 1 oplossing om van een suikerverslaving af te komen en dat is radicaal stoppen met het eten van suiker, helemaal geen suiker meer, zeker de eerste 30 dagen!

    U zult zich afvragen, waarom zo radicaal?? Waarom kan ik af en toe niet een beetje suiker gebruiken?? Het feit is namelijk, zolang u verslaafd bent aan suiker en daar toch elke keer maar een klein beetje van neemt, houd u de verslaving in stand en zult u nooit van de verslaving af komen en word het elke keer weer in stand gehouden.

    Wanneer u stopt met het eten van suiker dan zal dat zeker de eerste dagen best wel lastig zijn, uw lichaam is namelijk gewend aan de innamen van slechte suikers. De meeste mensen ervaren dan ook echt ontwenningsverschijnselen als hoofdpijn, buikpijn en slechter slapen. Na een week zijn deze klachten in de meeste gevallen over en zult u merken dat u meer energie heeft, dat de middagdip die u voorheen had is verdwenen en dat het slapen ook stukken beter is geworden. Het zal naar verloop van tijd steeds makkelijker worden om 'neen' te zeggen tegen dat lekkere gebakje wat u word aangeboden op een feestje, en u zult zeker merken dat de behoefte aan suiker in de vorm van tussendoortjes zal verdwijnen.

    Dit zijn 5 tips om 30 dagen lang suiker in uw eten te vermijden en u van uw verslaving af te krijgen:

    1. Bereid u goed voor en zorg voor alternatieve snacks, zo komt u minder in verleiding. Denk aan kerstomaatjes, avocado's, gerookte zalm, noten, of zelfs restjes van uw hoofdmaaltijd.
    2. Er zijn op internet heel veel verantwoorde tussendoortjes te vinden zonder suiker.
    3. Graanproducten staan op het verboden-lijstje. Deze worden in je lichaam namelijk ook héél snel omgezet in suikers. Ook pasta en pizza zijn dus medeplichtig aan uw suikerverslaving!
    4. Artificiële suikers (zoals aspartaam, stevia, xylitol en sucralose) zijn uit den boze, want die geven u net zoals gewone suikers meer zin in zoet, een uitzondering geldt voorgroene Stevia.
    5. Schrijf vanaf het begin van uw strijd tegen de suiker alles op en neem even uw agenda erbij als u het op enig moment moeilijk heeft en ga de hele maand door. Welke lastige momenten ervaar ik? Handig is het zeker om op voorhand een plan te maken hoe u hiermee zal omgaan. U bent sterk genoeg om deze cirkel te doorbreken, u kunt de keuze maken en er helemaal voor gaan, het is aan u.

    Mocht het een keer helemaal mis gaan? Geef dan vooral niet op, de aanhouder wint altijd en morgen is er weer een nieuwe dag! Bedenk altijd dat een gezonde lifestyle u heel veel kan opleveren, zeker aan de binnenkant maar ook zeker aan de buitenkant!!

  • Lenzen en slapen: dit is waar je op moet letten

    Lenzen dragen in plaats van die klassieke bril op je neus, ook wij zijn er wel fan van. Eenmaal aangebracht is het namelijk ontzettend gemakkelijk. Zo gemakkelijk, dat sommige mensen nogal nonchalant omspringen met het al dan niet slapen met lenzen. En omdat dit niet zonder gevaar is, leggen we je graag uit waarop te letten voordat je naar dromenland vertrekt.

    Normale lenzen? Doe ze uit voor het slapengaan!

    De traditionele zachte, soepele lenzen zijn niet bedoeld om 24 uur op 24 te dragen. Draag ze niet wanneer je slaapt. Idealiter doe je ze best uit, twee uur voordat je gaat slapen. Zo kan je hoornvlies nog de nodige zuurstof opnemen.

    Heb je maandlenzen, in plaats van daglenzen? Dan moet je op een aantal extra zaken letten. Belangrijkste daarbij is het grondig schoonmaken van de lenzen, nadat je ze hebt uitgedaan. Zo gaan ze langer mee én blijven je ogen gezond. Hoe je dat precies doet verschilt per type lens en de bijhorende vloeistof. Twijfel je? Vraag raad aan je oogarts of onze klantendienst.

    Wat wel altijd hetzelfde is, is het reinigingsproces. Leg de lens in je handpalm en doe er een paar druppels reinigingsvloeistof op. Wrijf nu de lens schoon door op en neer te bewegen. Leg vervolgens de lens in het midden van de lenzenhouder, zonder dat het de randen ervan raakt. Doe er vloeistof bij en laat het geheel minstens 6 uur z’n werk doen.

    Waarop altijd te letten bij het uitdoen van je lenzen:

    • Zorg er altijd voor dat je handen proper en droog zijn
    • Gebruik altijd de juiste reinigingsvloeistof, die bij je lenzen past
    • Hergebruik nooit deze vloeistoffen
    • Gebruik zeker geen kraantjeswater om kosten te besparen. In ons leidingwater zitten immers amoeben die infecties aan het hoornvlies kunnen veroorzaken.

    Per ongeluk in slaap gevallen met je lenzen in?

    Geen paniek: hydrateer eerst je ogen grondig met een fysiologische zoutoplossing en verwijder vervolgens de lenzen.

    Probeer echter te voorkomen dat dit je te vaak overkomt. Want hoewel je er zelf niets van zal merken, kan dit veel problemen opleveren. Gesloten ogen krijgen namelijk minder zuurstof, waardoor de lenzen het hoornvlies zullen verstikken. Gevolg: bloedvaten ontwikkelen zich en zullen gaandeweg je het zicht belemmeren. Bovendien zullen de vezels in je ogen zo beginnen opzwellen en je zicht verstoren. Plus: je bent ook nog eens vatbaarder voor infecties aan je ogen. Genoeg redenen dus om die lenzen tijdens je welverdiende nachtrust aan de kant te leggen!

    Maar wat dan met lenzen die je 24 uur op 24 mag dragen?

    Er zijn inderdaad speciale lenzen op de markt, die je niet uit hoeft te doen voor het slapengaan. Je kan ze zeven dagen inlaten, tot zelfs een maand lang. Hoe dat komt? Wel, deze lenzen zijn gemaakt van een speciale silicone hydrogel. Hierdoor kan toch nog de nodige zuurstof door de lens dringen, richting je hoornvlies.

    Dit type lenzen continu dragen is dus geen enkel probleem, zolang je geen gevoelige ogen hebt. Mag je ze dragen, volg dan wel nauwgezet het advies van je arts en de lenzenfabrikant op. Laat je dus bijvoorbeeld niet verleiden om ze toch nog wat langer in te laten dan de voorgeschreven periode.

    (Air Optix Aqua Night & Day, Biofinity en PureVision bieden deze lenzen aan die je dag & nacht kan dragen)

    En wat met nachtlenzen?

    Daarnaast zijn er ook lenzen die je enkel ’s nachts hoeft te dragen. De truc is dat deze lenzen tijdens het slapen je hoornvlies als het ware vervormen, zodat je de dag nadien scherper kan kijken. Het is de ideale oplossing voor mensen met droge of gevoelige ogen. Let wel: dit werkt enkel voor mensen die bijziend zijn. Informeer zeker eens bij je oogarts over de mogelijkheden van nachtlenzen voor jou.